Żaglowiec szkolny „Generał Zaruski”. Wybudowany w Szwecji w 1939 r. Zasłużony dla historii polskiego żeglarstwa. Odbudowany przez Miasto Gdańsk w 2012 r. Służy wychowaniu morskiemu i edukacji żeglarskiej dzieci i młodzieży.

STS „Generał Zaruski” jest ostatnią istniejącą jednostką tego typu w Polsce i jedną z niewielu w Europie. Drewniany, tradycyjny, kecz gaflowy, z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, został zbudowany w Szwecji za pieniądze pochodzące ze składek członków Ligi Morskiej i Kolonialnej. Jacht miał być pierwszą z serii dziesięciu bliźniaczych jednostek stanowiących polską flotę edukacji żeglarskiej. Ambitne plany przerwał jednak wybuch II wojny światowej. Wojnę jednostka spędziła w Szwecji. W styczniu 1946 roku została sprowadzona do Polski i przez prawie 60 lat morskiej służby przez jej pokład przewinęły się tysiące młodych żeglarzy, a wśród nich również znakomite postaci polskiego jachtingu. Projekt ratowania „Generała Zaruskiego”, zapoczątkowany przez Miasto Gdańsk w 2008 r, spotkał się z bardzo przychylnym przyjęciem społecznym i życzliwym zainteresowaniem mediów. Wspierały go też niekwestionowane autorytety: kpt. Krzysztof Baranowski, polarnik Marek Kamiński i żeglarski mistrz olimpijski Mateusz Kusznierewicz.

Loader

Po przywróceniu do eksploatacji STS „Generał Zaruski” ponownie służy wychowaniu i edukacji morskiej młodzieży. Jest też ważną częścią programu pracy profilaktycznej z młodzieżą zagrożoną demoralizacją i wykluczeniem społecznym, do czego świetnie się nadaje, ze swoim tradycyjnym osprzętem, wymagającym zbiorowego skoordynowanego wysiłku. Jednostka służy także programom młodzieżowej wymiany europejskiej oraz utrwalaniu pamięci o wybitnych dokonaniach generała Mariusza Zaruskiego.

Loader

Pod gdańską flagą, jacht bardzo dobrze wypełnia swą edukacyjną misję. Oprócz zajęć stacjonarnych (odwiedziny szkolne, „Ferie na Zaruskim”, kurs „ABC żeglarstwa” itp.), w każdym sezonie żeglarskim odbywa się 30-40 krótszych i dłuższych rejsów do portów polskich i europejskich. Jacht bierze udział w regatach (m. in. „The Tall Ships Races”), zlotach żeglarskich (m. in. “Baltic Sail”, “Hanse Sail” Rostock), oraz w międzynarodowych projektach żeglarskich, będąc promotorem dziedzictwa morskiego Bałtyku i ambasadorem żeglarskich ambicji hanzeatyckiego Miasta Gdańska.

Loader

Dane techniczne:

  • Długość kadłuba – 25,32 m
  • Szerokość – 5,88 m
  • Zanurzenie – 3,26 m
  • Powierzchnia ożaglowania – 327 m²
  • Załoga – 25 osób (36 os. w rejsach bez noclegu)
  • Rok budowy – 1939
  • Typ – kecz gaflowy
  • Właściciel – Miasto Gdańsk
  • Port macierzysty – Gdańsk
  • Armator – Gdański Ośrodek Sportu
Loader

Zapraszamy na stronę RejsMarzen.pl. Dowiesz się jak wziąć udział w najbardziej wyjątkowych rejsach sezonu żeglarskiego! Tu znajdziesz propozycje wypraw, których program turystyczny i edukacyjny, jest ponadprzeciętnie atrakcyjny, np. ofertę „Gdańskiej Szkoły pod Żaglami” lub rejsu do odległej i atrakcyjnej destynacji, jak Londyn czy Islandia. Takie rejsy to wyjątkowa okazja, by odkryć piękne miejsca, poznać ciekawe historie, kulturę, sztukę oraz ludzi. W czasie takiego rejsu poznasz tajniki żeglarstwa i zdobędziesz przydatną w życiu wiedzę.

Loader
Poprzedni slajd
Następny slajd
Loader
aplikacja

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie
Translate »